Aanpak storingen nieuwe Botlekbrug

De nieuwe Botlekbrug, een van de grootste hefbruggen in Europa, is een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. Omdat elke storing er 1 teveel is, werkt Rijkswaterstaat er hard aan om storingen te voorkomen en het aantal storingen terug te brengen, onder andere door de werking van de brug continu te monitoren en regelmatig preventief onderhoud uit te voeren.

De eerste storing in 2018 was afgelopen zondag 15 januari om 18.50 uur helaas alweer een feit.
De SBHG ontvangt veel klachten over de nieuwe Botlekbrug. Hierbij enkele cijfers:

Storingscijfers
De nieuwe Botlekbrug is een belangrijke verbindingsschakel voor het wegverkeer op de verbrede A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein, en het scheepvaartverkeer over de Oude Maas. Dat de brug goed functioneert is van groot belang. Hoewel door alle maatregelen het aantal storingen sinds de ingebruikname in 2015 flink gedaald is, is iedere storing er nog 1 te veel, ook voor Rijkswaterstaat. In 2017 is de brug 6.056 keer opengegaan om schepen te laten passeren. In totaal waren er op deze 6.056 brugopeningen 34 storingen, die 16 keer een afsluiting van de Botlekbrug voor het wegverkeer en 33 keer een stremming van de Oude Maas voor de hoge scheepvaart veroorzaakte.

Beschikbaarheid brug
De brug is circa 83% van de tijd beschikbaar voor het wegverkeer. Als de brug gestremd is voor het wegverkeer dan is dat rond:

  • 12% van de tijd vanwege reguliere brugopeningen
  • 5% van de tijd vanwege gepland onderhoud
  • 0,4%* van de tijd vanwege storingen

De brug is circa 95% van de tijd beschikbaar voor het scheepvaartverkeer. Als de brug gestremd is voor de scheepvaart dan is dat rond:

  • 5% van de tijd vanwege gepland onderhoud
  • 0,8%* van de tijd vanwege storingen

Veel meer informatie over de nieuwe Botlekbrug treft u aan op de website van de Rijkswaterstaat.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *