Europarlement stopt valse concurrentie goedkope Oost-Europese trucker

Na de spreekwoordelijke Poolse loodgieter, heeft ook de spotgoedkope Oost-Europese trucker zijn langste tijd gehad. Door nieuwe regels waarover het Europese Parlement op maandag 4 juni jl.  een akkoord bereikte, komt ook zijn loon op een meer concurrerend niveau.

Truckers vallen buiten de herziene detacheringsrichtlijn die straks bouwvakkers, werkers in de land- en tuinbouw en zorgpersoneel gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek garandeert. Op internationale ritten blijven ze dus goedkoper, maar zodra ze binnenlandse ritten rijden moet dat wel tegen een gelijk loon. Net als in de bouw en verpleging is er dan alleen nog een premieverschil.

Bovendien zijn die binnenlandse ritten (cabotage) straks ook aan strikte regels gebonden. Buitenlandse truckers mogen die nog maximaal twee dagen doen en moeten daarna de grens over. Daarna mogen ze nog twee keer twee dagen binnenlandse ritten in andere landen rijden, waarna het 72 uur niet meer mag.

,,Het prijsvoordeel van Oost-Europese chauffeurs valt daardoor in Nederland weg. En voor het internationale transport wordt de handhaving verzwaard doordat de inspecties langs de weg, zonder vrachtwagens fysiek te stoppen, toegang krijgen tot de tachograafgegevens en snel kunnen bepalen of chauffeurs zich aan de rij- en rusttijden houden”, aldus CDA-transportspecialist Wim van de Camp.

Die tachograaf is tot 28 dagen terug uitleesbaar en wordt uiterlijk in 2024 vervangen door een ‘slimme’ tachograaf, die nog veel meer gegevens bijhoudt.

Weekendrust
Aan de stemming ging een harde strijd vooraf met de Midden- en Oost-Europese landen en sommige Zuid-Europese landen zoals Portugal, die markttoegang belangrijker vinden dan arbeidsvoorwaarden. Toch gaan ook die nu vooruit. In de nieuwe regels staat dat chauffeurs hun weekendrust nemen op speciale parkeerplaatsen met goede sanitaire voorzieningen, kook- en eetgelegenheid en wifi en ze minstens elke drie weken een lang weekend terug naar huis gaan.

Van de Camp nogmaals: ,,Wat mij betreft mogen vrachtrijders op termijn alleen nog op speciale parkeerplaatsen overnachten. De vuiligheid en onveiligheid die je nu soms tegenkomt langs de snelweg zijn onacceptabel.” In het akkoord zijn deze parkeerplaatsen nu in elk geval verplicht voor de reguliere weekendrust.

Regio Rijnmond
Voor de regio rijnmond kan dit grote gevolgen hebben. Veel binnenstedelijke bedrijventerreinen ondervinden hinder van langdurig geparkeerde vrachtwagens in de weekenden. Omdat deze bedrijventerreinen niet zijn ingericht voor dit soort activiteiten ontstaat er meer zwerfvuil, verloedering en een onveiliger gevoel. Verplicht overnachten op speciaal hiervoor ingerichte parkeerplaatsen is dus een verbetering, al zal de capaciteit van deze parkeerplaatsen snel drastisch verhoogd moeten worden. In het Rotterdamse havengebied is het Havenbedrijf Rotterdam als sinds 2012 gestart met aangewezen locaties waar vrachtwagenchauffeurs veilig kunnen parkeren op beveiligde Truckparkings van Havenbedrijf Rotterdam. Er zijn vijf Truckparkings; twee in de Botlek, twee in de Waalhaven en een op de Maasvlakte. In totaal zijn er 723 bewaakte parkeerplaatsen beschikbaar voor vrachtwagen-chauffeurs. Deze truckparkings hebben een zeer hoge bezettingsgraad.

Meer informatie over dit artikel tref je o.a.  aan via www.ad.nl.
Foto: Truckparking Maasvlakte Plaza (website port of rotterdam)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *